Tüanai Apollóniusz történetei
Tyana (Tüana) város Kappadókiában, az akkori Római Birodalom határain belül helyezkedett el. Appolóniusz életéről Philostratos írt részletes művet. Vándorló filozófiatanárnak és csodatévőnek nevezi, aki főleg Görögországban és Kis-Ázsiában tevékenykedett, de eljutott messzi tájakra is, így később a muzulmánok körében ugyanúgy ismert személyiséggé vált. Philostratos-t Julia Domna császárnő bízta meg a mű megírásával, mivel fia, Caracalla érdeklődött Apollóniusz tanításai iránt.
Úton Indiába, Tüanai Apollóniusz átkelt a hósapkás Kaukázuso, majd további hosszú, évekig tartó vándorlás után Indiába érkeztek. Egy napon a holdfénynél vándorolt társával, Damis-szal az Indus-folyó síkságán, ahol találkoztak Empusa-val, a lidérccel. Állandóan alakot változtatott előttük, néha vissza is vonult a pokolba. Apollóniusz azonban felismerte őt, és mivel tudta hogyan kell ellene hatásosan harcolni, becsmérelni kezdte a lidércet és utasította kísérete tagjait is, hogy ugyanezt tegyék. Elmagyarázta nekik, hogy az ilyen csapásnak ez az ellenszere. A rémkép elmenekült, még visított is, ahogy a kísértetek.
Később, Indiából való visszatérése után Apollóniusz átutazott az egész akkor ismert görög világ városain, közben megállt Athénban, Efézusban és Korintoszban is. Utóbbi helyen találkozott a lamia-val, vagyis a vámpírral. Apollóniuszt ekkor egy szegény diák, Menipposz kísérte, akinek egyetlen tulajdona a köpenye volt. A filozófust vonzotta a diák józan ítélőképessége, ezért szívesen tanította őt. Barátai azt beszélték, hogy Menipposzt egy külhoni asszony, egy föníciai szereti, aki nagyon szép és rendkívül gazdag. Eltérő társadalmi helyzetük ellenére a nő hozzá akart menni, a diák pedig boldog volt, hogy feleségül mehet hozzá. Menipposz az esküvői reggelire díszvendégként hívta meg tanítóját, aki rögtön felismerte a veszélyt. Kijelentette, hogy most kivételesen szakít azzal a szokásával, hogy megtartóztatja magát a nehéz ételektől és a bortól. Amikor megérkezett a nő házába, ezt kérdezte tőle: - Kié a sok ezüst- és aranyedény, valamint a díszek, melyekkel az ünnepi termet felékesítik? - A hölgyé -válaszolta a diák. Mert ez minden, ami az enyém -mondta, majd megérintette a köpenyt, amelyet viselt.
-Mindezen a pompa nem valóság, csak annak mása. A te szép menyasszonyod pedig nem egy halandó, hanem vámpír!
A nő úgy tett, mintha felháborítaná ez a képtelenség. Szórakozottságot színlelve azt mondta, hogy a filozófusok mindig elrontják a becsületes emberek örömét, mert rossz előjelekkel ijesztgetik őket, ezért megparancsolta kellemetlen vendégének, hogy távozzék. Apollóniusz azonban felvett egy ezüstserleget az asztalról, majd azt a tenyerén méricskélte: könnyű volt, súlytalan, hamarosan el is tűnt. Hasonlóképpen egy tányér is elenyészett, a szakácsok és a szolgák porrá változtak, miután Apollóniusz kimondta a mágikus átkot. Végül a ház is romba dőlt. A nő kérte a filozófust, hogy ne gyötörje tovább. Bevallotta neki, hogy fel akarta hizlalni Menipposzt, mielőtt felfalta volna, mert az volt a bevett szokása, hogy fiatal testekből lakmározik, akiknek a vére tiszta.
Egyes legendák szerint a filozófus képes volt a bilokációra vagy mindenütt jelenlétre is. Nero rendelete alapján száműzték Rómából, mivel állítólag feltámasztott egy lányt a halálból. Megjósolta, hogy súlyos vihar pusztít majd Itáliában, utána pedig betegség támadja meg a rómaiakat. Minthogy jóslatai igaznak bizonyultak, mind többen hittek neki, és féltek tőle. Okkult ismeretei felkeltették a hírhedt testőrparancsnoknak, Ofonius Tigellinus-nak a gyanúját is, aki a bölcselőt egy furcsa kijelentése miatt ítélőszék elé idézte. A nyilvános tárgyaláson Tigellinus nem bírt a filozófussal, ezért a titkos kihallgató helyiségbe vezette. A kihallgatás és a vallatás után végül kijelentette: -Menj, ahova akarsz. Erősebb vagy nálam, nincs hatalmam feletted! A testőrparancsnok karmaiból ép bőrrel kikerülni valóságos csodának számított akkoriban. A várost azonban el kellett hagynia társaival együtt, mert a császár utasította erre. 67-ben Nero Görögországba utazott és mindennemű bölcselő tevékenységet betiltott Rómában. Apollóniusznak tehát semmi keresnivalója nem maradt a városban, ezért kisszámú követőivel Hispania-ba utazott, hogy felkeresse Herkules oszlopait (a mai Gibraltári szorost). Szinte az egész birodalmat beutazta, két alkalommal határait is átlépte.