2023. dec 16.

Szarvasok a mítoszokban

írta: Darius1
Szarvasok a mítoszokban

  A szarvas  mitológiai alakja szorosan kapcsolódik az életfához, mivel agancsai nagyon hasonlítanak a fa ágaihoz. Ebből kiindulva maga az agancs a napsugarakat és a termékenységet is jelenti, így a felnőtt bakszarvas a gazdagság és bőség jelképe.  Az ősi  animista ábrázolásoknál minden fa lélekkel van felruházva, ennek összessége, az erdő pedig általában az istenség egyetlen képében testesült meg.  A szarvaskultusz jelen volt Eurázsia különböző népcsoportjainak művészetében a kőkorszaktól kezdve egészen a középkorig és fennmaradt a mai napig is.  A szarvas is közvetítő ég és föld között, mint az istenek hírnöke. 

 

A magyar mondákban

 Többek között Kézai Simon írja le a csodaszarvas történetét a hunok és magyarok történetéről szóló munkáiban. A nyelvek összezavarodása utáni időkben Ménrót vagy más néven Nimród óriás Havila földjén telepedett le, amelyet ma Perzsiának hívnak. Ott két fia született, Hunor és Magor Eneth nevű feleségétől. Nimród királynak a fiai és lányai mind  Perzsia földjén maradtak, akik termetben és küllemben egyaránt  nagyon hasonlítanak a hunokhoz, csupán nyelvileg különböznek egymástól. A két elsőszülött fiú  nem maradt apjánál, észak felé indultak. Átkeltek a  Kaukázus-hegységen, számtalan új földet derítettek fel itt,  majd Meótisz mocsarainál vadásztak  (ma Azovi-tenger, itt régen mocsár volt). Ott találkoztak a csodaszarvassal, amely egy új és termékeny földre csalogatta őket, de mielőtt  utolérték volna, eltűnt a szemük elől. A terület vízben, fűben, fában és vadban is gazdag volt, ezért a maradás mellett döntöttek. A családalapításhoz azonban feleségeket kellett találniuk. Régi  szokásokhoz híven ezt leányrablással próbálták elérni. Az útjuk során Belár népét találták meg, ahol az egyik fejedelem két lányát vették el feleségül. A történet szerint a két házasságból 108 utód született, akik a hunok ugyanennyi nemzetségét alkották. Innentől kezdve Hunor leszármazottjai a hunok, Magoré pedig a magyarok lettek.  A mondák valamivel tovább mennek, mivel az agancsok közé Napot, Holdat és csillagokat tesznek, amely által a szarvas égi szimbólummá változik.

A finnugorok mondáiban

A számik (lappok) számára a szarvas  egy teremtő állat. Az egyik régi mítosz mesél a Murmanszk körül élő  számik származásáról  Myandash kapcsán, aki  a Szűz fia. A Szűz egy fontos szereplő ebben mitológiában, aki ugyanúgy képes emberré változni, de szarvas is lehet. A házat ( fákból épült lakóhely, itteni neve vezha) Myandash szarvascsontokból és -bőrökből építette meg: tetején ágak, ennek támasztékai szarvaslábak, még a kandalló körüli kövek is a szarvas májára emlékeztetnek. A házon belül Myandash emberré, azon kívül pedig szarvassá változott. Myandash nemcsak a számik őse volt, hanem kulturális hős is egyben: megtanította az embereket vadászni és összeterelni a rénszarvasokat, de  megtiltotta azt, hogy az őszi csordában egynél több nőstényt leöljenek. Az északon élő oroszok, valamint a komik és az udmurtok legendáiban létezik egy szarvas, amely minden Illés napján egyszer maga jött ki az erdőből a templomba, hogy feláldozzák. Megölték, majd a húst megfőzték és szétosztották a szegényeknek. Egy napon, amikor a szarvas késett, az öregek megöltek egy tehenet. Azóta a szarvas eltűnt.

 

Jakutföld mítoszaiban

 A türk nyelvű jakutok  egyik mítoszában a jávorszarvasok egymás elleni harca jelenik meg, akik a kozmosz három zónájának jelképei. Az első jávorszarvas a felhőkben volt, vagyis a felső világban, a második a vízben,  amely az alsó világnak felel meg. A harmadik egy dombon vagy hegyen állt, tehát a középső világban, ahol az emberek is élnek. Ez utóbbi lett végül a győztes, de harc közben agancsával letört egy faágat, így megtörte az egyensúlyt a felső zóna és az alsó világ között.  A dél-szibériai török ​​nyelveknél egy Naphoz kapcsolódó, vagyis szoláris mítoszban az Orion csillagképet három szarvasnak tekintik, akiket egy vadász üldöz. Talán mitológiai szinten a rénszarvas és a jávorszarvas egyaránt megszemélyesíthetik a hegyeket és az erdőt vagy erdővel borított hegyeket. A jakutoknál az égi szarvas neve tangara tabalara. Mivel a fa, az ág és a szarvas egy őstípus, az indoiráni nyelvekben a szarvasra és az ágra vonatkozó szavak hasonlóan hangzanak vagy megegyeznek: kha (szanszkrit), szaka (perzsa) sagas (oszét).  Az ilyen hasonlóságok azzal magyarázhatók, hogy ezeknek a népeknek meglehetősen korai időszakában a szarvas neve tabu volt. A szaka a szkíták között a hím szarvasra utal, mivel sok iráni nyelvben a szarvas kifejezés a gav gyökérben létezik, ami szó szerint tehént jelent. Jakutföld mai neve is Sakha Köztársaság. Talán a jakutok ősei az ókorban a szarvast hívták Sakha-nak, ugyanis ez lehetett az egyik fő totemjük, de idővel ez a szó feledésbe merült. Feltételezik, hogy a jakutok nem őrizték meg a szarvas ősi nevét. Ez valószínűleg a totemállatokra vonatkozó tabuk miatt alakult így. Fontos megemlíteni, hogy az egyik jakut isten egyben a vadászok védelmezője is, akit Bayanay-nak hívnak. Kabátja egy szarvas bőréből van varrva, feladata az erdő megóvása.

 

A héber mítoszokban

A Tóra szerint az evésre engedélyezett állatok (kóser) listája két részre oszlik: először háziakra, majd vadon élőkre. A kóser vadon élő állatok között első helyen szerepel a szarvas, a Salamon királynak készített ételek sorában is megemlítik ennek húsát. Az a szarvas, amely nem tud legelőt találni (valószínűleg a szárazság miatt), Jeremiás könyvében fordul elő. Eszerint amikor a szarvas megszomjazott, lyukat ásott a földbe, majd agancsát beledöfte, a mélyből pedig víz tört fel. A rabbik is gyakran mondogatták mindig, hogy a szarvas az egyik legjámborabb állat. A szerelmi történeteket feldolgozó Énekek Éneke is kétszer említi meg ezt az állatot, amely sokak szerint Istent képviseli, mivel a szeretett néven van megszólítva.  Így az ókori zsidók nagyra becsülték ezt az állatot, amely akkoriban gyakori vadnak számított Izrael területén. Franciaországban azonban két eléggé furcsa héber legendát jegyeztek fel, amelyek a szarvast a Sátán mesterkedéseivel társítják.  Az első történet egy szarvas szerepéhez kapcsolódik Izsák megtévesztésében, amikor Jákóbot áldotta meg Ézsau helyett. A legenda leírja, hogy Ézsau hogyan vadászott szarvasra. Valahányszor elkapott egyet, biztonságos helyen hagyta, majd elment másikat keresni. Azonban amikor Ézsau elment, a Sátán  szabadon engedte a szarvast. Ézsau a  másik szarvassal visszatérve az első már nem kapa ott. Ez annyira késleltette Ézsaut, hogy Jákob megszerezhette apja áldását. Egy másik legenda szerint miközben a fiatal Dávid király vadászik, a Sátán szarvasnak álcázza magát, így sikerül a filiszteusok területére csábítania Dávidot. Itt elkapja őt az óriás Isbi ( Góliát testvére), aki bedobja egy présbe, ahol a bort készítik. Szerencsére a föld csodával határos módon megnyílik, ez pedig lehetővé teszi Dávidnak a menekülést.

 

A görög és római mítoszokban

 Artemisz istennő kísérő állata egy szarvas, amely így szorosan a személyéhez kötődött. Amikor egy napon éppen fürdött, ruháit levetve, Akteón véletlenül tanúja lett ennek. Artemisz is észrevette őt, majd szarvassá változtatta, akit aztán a saját kutyái téptek szét.  De nemcsak őt, hanem két másik embert is szarvassá változtatott Artemisz. Egyikük Taygetes nimfa volt, aki Zeusz elől menekült, a főisten ugyanis meg akarta erőszakolni őt. A Titanis nevű lány viszont azért változott át, mert megsértette az istennőt. Héraklésznek  élve kellett elfognia a küréniai szarvast, amelyet Artemisz védelmezett, ami végül sikerült neki úgy, hogy megsebesítette a lábán. Egy Argé nevű asszony azzal dicsekedett, hogy akkor is utolér egy szarvasbikát, ha az olyan gyorsan fut, mint a Nap. De a Nap, vagyis Héliosz meghallotta ezt, büntetésként pedig átváltoztatta őt, egy őz lett belőle. Az ókorban úgy tartották, hogy a szarvas ellenszer a mérgező kígyókkal szemben, a szarvasbőr  megbízható talizmánnak bizonyult kígyómarás ellen, a szarvasagancs pora pedig védelmet nyújtott  +boszorkányság ellen. A szarvas szarva állítólag  gyógyszer, húsa lázat gyógyít, ez ellen a szarvas csontvelő-kenőcs is megbízható szer. Marcus  Lucanus római költő verse egy hadsereg tragikus hadjáratát mutatja be a líbiai sivatagban. A katonák mérgező kígyómarásban haltak meg. A helyi Psils törzs, vagyis kígyóbűvölők a rómaiak segítségére jönnek, aztán tűzzel veszik körül a tábort, mivel a kígyók nem bírják a füstöt. Közben pedig szarvas agancsának pora füstölög.

India mítoszaiban

Az indiai mitológiában az Aitareya Upanisád azt mondja el nekünk, hogy Sarasvati istennő egy Rohit nevű gímszarvas alakját ölti fel. Ő a tanulás istennője, ezért a tanult férfiak szarvasbőrt használnak ruházatként és szőnyegként. Egy aranyszarvas  szerepel a Rámajána eposzban is. Mialatt száműzetésük éveit tölti együtt hármasban Ráma, Szita és Lakshman, az erdőben megjelenik egy aranyszőrű szarvas. A lány, Szita megkéri férfi társait kapják el neki ezt az állatot.  De az valójában egy démon, vagyis rakshasa volt Maricha néven. Eközben az egyedül maradt lányt annak öccse, Ravana elrabolta. Kindama alakja már a másik híres eposzban, a Maha Bharata-ban jelenik meg, aki a megvilágosodást sikeresen elérő szentéletű emberré vált, néha át tudott változni szarvassá.

A kínai mitológiában

Kínában a szarvas (lu) ugyancsak fontos mitológiai szereplő, mert általában a gazdagsággal és a hosszú élettel hozzák összefüggésbe,  a bőség kínai szó is erre enged következtetni, mivel megegyezik a szarvas szó jelentésével. A fehér hím szarvas Shou-Xin-t, a halhatatlanság istenét szimbolizálja. A sárkányt  égi hím szarvasnak hívják néha. Ezenkívül Kínában a szarvas a gyermeki jámborság megszemélyesítője (egy példabeszéd szerint egy fiú szarvasbőrbe öltözött, hogy az állat tejét így meg tudja szerezni. Ez azért kellett neki, mert szülei vakok voltak, ha pedig a csodaszarvas tejével bekenik szemeiket, újra látni tudnak majd. 

Oszétia történeteiben

Oszétia napjainkban kettéosztott, nem független állam. Északi része Oroszország részét képezi, a  délit pedig Grúzia birtokolja hivatalosan. A magyarság ókori történelme szorosan összefügghet Oszétiával vagy Alániával. Ennek oka az, hogy a magyarok valamikor ezeken  a területeken telepedtek le, valamint feltehetően az őseik közösek voltak.  Az oszét mitológiában a szarvas a  Nap lányává változik, ezenkívül a nartikus eposzok is bizonyítják a szarvaskultusz létezését. Soslan, amikor Gum országába tartott, észrevett egy szarvasnyomot az egyik hegyi szoros mentén. Ezt követve felfedezte az állatot egy tisztáson, amely annyira szép volt, hogy minden szőre csillogott. Követte továbbra is, de mielőtt le tudta volna nyilazni, egy másik nyílvessző már leterítette a szarvast. A véres nyomok után haladva felfedez egy embert az állat teteme mellett, amely legurult a mély folyóvölgybe. Soslan kijelentette neki, hogy ez az ő szarvasa volt, de az idegen, aki Gum országából érkezett ellent mondott neki ebben, ugyanis ő lőtte le a vadat. Szokás szerint megbirkóztak egymással kézi harcban, de egyikük sem tudott győzni. Ezután együtt kezdték el megnyúzni, majd az idegen átadta Soslan-nak a szarvas bőrét.  Ez a bőr olyan volt, hogy minden szőrszála megszólalt, akár egy harang. Amint Soslan megérintette ezt a bőrt, ettől kezdve az egyik legjobb hangú énekessé vált. Soslan otthonában megvendégelte ezt a Gum országából érkező férfit egy teljes hétig, majd nekiadta saját lovát.

 

 A kurdok legendáiban

 A kurd emberek még mindig hisznek abban, hogy ha megölnek egy szarvast, az balszerencsét hoz rájuk, ezért ez az állat itt is tabunak számít, így nemzeti szimbólumként is használják.  De nemcsak ebben hasonlítanak a magyarokhoz: a kurd  zászló azonos  a magyarral annyi különbséggel, hogy a fehér középső mezőben található a nap szimbóluma.  A kurdok jelenleg Törökország, Irán és Irak területén élnek nagy számú népességet alkotva, amely nem rendelkezik önálló állammal, csupán Irakban biztosítanak számukra autonóm státuszt. Napjainkban a kurdisztáni regionális kormány tiltja a szarvasvadászatot.

Mexikó őslakóinál

Az olyan állatok, mint a sas, a jaguár, a kígyó és a szarvas nagy jelentőséggel bírnak a mexikói őslakos kultúrákban. Minden csoport számára azonban egy-egy ilyen állat különleges jelentőséggel bír, annak bizonyos tulajdonságait átruházza a törzsre. A Huichol nép számára ezt a szerepet a szarvas tölti be, így a huichol alakja könnyed, rugalmas és vidám. Kerülték a nyílt háborút, nem harcoltak sem a spanyol, sem a mexikói kormány ellen, eközben végig ragaszkodtak saját hagyományaikhoz.  A kukorica-szarvas gondozza és védi terményeiket, a peyote-szarvas pedig spirituális útmutatást ad nekik mindenben. Guatemala-ban a ma élő maják gyakran tartják meg a Szarvastánc nevű ünnepet. Ennek a hagyománya Kolumbusz előtti időkre vezethető vissza, amikor  a szarvas a hatalom jelképe volt a maja nép körében. Feltételezhetően a táncot eredetileg vadászati ​​rituálé céljából gyakorolták.

 

Szólj hozzá

Természet