2024. jún 17.

A macskamobil

írta: Darius1
A macskamobil

Dél-Afrikában, Johannesburg egyik külvárosában macska által vezetett taxiról beszéltek az emberek 2019-től. A taxi az északi negyedből, Fourways-ből indult, majd végül Bree-ben, a központi negyedben állt meg. Nagyon sok utas osztotta meg tapasztalatait nem mindennapi élményeiről. Legtöbb esetben az isalamusi, vagyis varázslat szót emlegetik, amely ebben az esetben kapcsolatfelvétel nélkül nyilvánul meg. A taxi egy fehér és lila színű Quantum, amely általában este hat és hét között közlekedik. A taxi Dél-Afrikában egyfajta mikrobusz, általában tizenhat férőhellyel és több személy utazik egyszerre. A lakosság körében népszerű közlekedési eszközt a társadalom minden szegmense széles körben használja. A körülbelül hatvan milliós népességből 15 millióan napi rendszerességgel utaznak ezekkel a járművekkel, amelyeket itt kombinak neveznek. Bizonyos értelemben a fejlett világ buszaihoz lehetne hasonlítani ezeket, azonban az afrikai kontinensen a menetrend szerint közlekedő  buszok nem biztonságos járművek, mivel régiek és balesetveszélyesek. Gyakran a buszsofőrök harcolnak egymással az útvonalakért, a konfliktus pedig sok esetben valódi háborúhoz is vezetett.

 A macska által vezetett taxiról az emberek eltérő módon nyilatkoztak általában. Az egyik beszámoló így szól: Amikor a taxiban ültem, megkérdeztem a mellettem ülő srácot, hogy tényleg macska vezeti-e, mert nem akartam elhinni azt a mesét, amit sokan beszéltek a környéken. Az utastársam azonban az egész út során nem szólt semmit. Úgy tűnik, nem mindig macska volt a sofőr. Egy másik beszámolóban, ahol már az utasok beszéltek egymással, több furcsaságra derült fény: Egyszer ültem abban a taxiban Fourways-től Bree-ig. A mellettem ülő utas részeg ember volt. Bizonyos idő után megkérdeztem tőe:  -Tényleg hagynunk kell, hogy egy macska vigyen minket? Erre azt mondta, hogy lazítsak inkább, majd adott egy kis nami ndaphuza sört.  Miután kiszálltam a taxiból, azon kaptam magam, hogy vizeletet ittam. Az ital a taxiban teljesen máshogyan nézett ki és büdös sem volt.

Nagyon sokan számoltak be olyan élményekről, hogy az utazás során nem érezték saját szívverésüket. Mindez arra utal, hogy az utasok valamilyen alternatív valóságban, a hétköznapi világhoz közel, de attól mégis elkülönítve érzékelték a környezetet. A sofőr furcsa hangokat adott ki vezetés közben, amelyet senki sem értett. Az egyik városlakó saját felesége élményeiről számolt be, aki kétszer is utazott a taxival. A nő szerint mintha egy baba sírt volna abban a sofőrben, aki vezette az autót, de sokszor nyávogott is. Egyesek meg vannak győződve arról, hogy a rejtélyes sofőr által kiadott hangok a boszorkányság egyértelmű jelei. Ha hihetünk a tanúk vallomásainak, nem minden utas volt olyan szerencsés, mint az előbb bemutatottak. Sokak szerint a macskamobilt emberrablásra használták, hogy aztán feláldozzák az utast vagy utasokat valamilyen sátánista szertartáson. Nézzünk egy ezzel kapcsolatos vallomást: Az első ülésen ültem, de az egész út során végig féltem. A sofőr macskából emberré változott, és fordítva. Aztán megkérdezte, miért kiáltozok folyton és zavarom őt vezetés közben. Mindvégig azt hittem, hogy álmodom. Megkértem a sofőrt, hogy álljon meg, de ő nemet mondott. A mellettem ülő nő nem szólt semmit, mintha nem is hallott semmit abból, amiről beszélgettünk. Úgy tűnt számomra, mintha az összes többi utas rajtam kívül egy normális taxiban ült volna, amit egy normális ember vezetett. A sofőr azt mondta nekem, hogy én leszek a következő, akit fel fognak áldozni és ezért ő jutalmat kap. Amikor valaki le akart szállni, a sofőr megállította a járművet. Ekkor én kiugrottam gyorsan a járműből és futottam, ahogy csak tudtam. Otthon senki sem hitt nekem, azt mondták csak kitaláltam az egészet. Néhány nappal később apámmal visszatértünk oda, ahol a taxi felvett, abban a reményben, hogy elkapjuk az átváltozásra képes sofőrt, de soha többé nem láttuk őt. Amint a fenti példában is látjuk, nem mindenki láthatta saját szemével a taxisofőr macskává változását. Ez csak a kiválasztottak számára volt lehetséges. Ilyen kiválasztott viszont nagyon sok volt, mert erről tanúskodnak a beszámolók. Minden esetben csak egy ember látta macskának a sofőrt, így a környzetében lévők kinevették vagy őrültnek tartották. Johannesburg önkormányzata egy furcsa közleményt tett közzé, amelyen macska szerepel jogosítvnyon: A jogosítványt ötévente meg kell újítani, mert ennek elmulasztása pénzbírságot vonhat maga után. A biztosítók a lejárt jogosítvánnyal közlekedő autósokat nem térítik meg baleset esetén. Ha látja ön is a taxis macskát, tudassa velünk. A felhívás ellenére a furcsa taxiról szóló történetek nem értek véget.

Még napjainkban is látják néha felbukkani este hatkor, pontos menetrend szerint a furcsa taxit. 2021-ben az egyik közösségi oldalon így nyilatkozott valaki:  Egyszer én is taxival mentem Fourways-ből Bree-be, 2021. december 23-án, habár az én esetem teljesen másmilyen volt. A sofőr egy zulu férfi volt. Azt terveztem, hogy átverem a taxisofőrt, és nem fogok fizetni. A tervem be is vált, így miután leszálltam, gyorsan elfutottam.  Amikor visszanéztem az állomásra, azt láttam, hogy a férfi macskává változik. Megkérdezem azt az  idős asszonyt, aki velem utazott a hátsó ülésen, hogy látta-e azt, amit én vagy csak a szemem káprázik. Ő viszont nem szólt semmit, csak hallgatott. Aztán úgy döntöttem, hogy busszal megyek tovább a Bree negyed szélén lévő lakásomig, mert nem volt kedvem sétálni. Miután felszálltam a buszra, azt vettem észre bizonyos idő után, hogy a sofőr lekanyarodik az útról. Végig azon tűnődtem, merre mehet. A sofőr hirtelen  macskává változott. Ezt már nem tudtam tovább nézni, odamentem hozzá és megkérdeztem tőle: -Te vagy az a taxis? A macska azonban rám sem nézett, szó nélkül tovább vezetett. Végül egy magas, sötét épület mellett állt meg, amelynek kinyíltak a kapui, mi pedig a busszal együtt annak belsejében kötöttünk ki. A macska hirtelen eltűnt, mintha a föld nyelte volna el, helyette egy magas férfi lépett elő a ház valamelyik sarkából. Leszállított a buszról, aztán elkísért engem abba a szobába, ahol a sangoma nő ült a földön ( a sangoma orvost jelent a zulu nyelvben). Miközben beszélt, besátált hozzánk egy macska készpénzzel a szájában, amelyet abba a tálba ejtett, amely tele volt pénzzel. A nő mondott nekem valami nagyon érdekeset is, ez pedig így hangzott: - A macska egykor olyan volt, mint te. Ezután vizet locsolt az arcomra, én pedig fekete macskává változtam. A nő ezután mutatott nekem egy taxit és további utasításokkal látott el: - Nem fogsz tudni uralkodni magadon. Én irányítalak téged három hónapig, amíg dolgozni fogsz és vezeted a taxit.  Így tehát három hónapig taxit vezettem Fourway-től Bree-ig. Miután lejárt a határidő, abban a taxiban ébredtem fel, amelyben átváltozásom napján utaztam. Megnézem az időt és a dátumot is: még mindig 2021. december 23-a volt. Nem értettem semmit az egészből. Amíg macska voltam, éreztem ugyan a testem, de tudtam azt is, hogy nem mindenki lát engem. 

cat_mobil.jpg
Szólj hozzá

Afrika és Óceánia